Winkelwagen
Je winkelwagen is leeg
Vandaag zijn we tot bereikbaar. Via de volgende kanalen kun je ons voor vragen en advies bereiken. We staan voor je klaar.
Ben je overtuigd van de voordelen van PVD voor kranen? Maar ben je gewoon benieuwd hoe dit nou echt in de praktijk er uit ziet? Ik ben in de fabrieken van Hotbath geweest en ik heb met eigen ogen kunnen zien hoe de PVD afwerking uiteindelijk op de kraan van Hotbath komt. Hier hebben we ook een video over gemaakt. Veel lees- en kijkplezier!
In mijn eerdere blog over de voordelen van een PVD afwerking heb ik uitgelegd wat PVD is en welke voordelen PVD kranen hebben ten opzichte van een kraan die geen PVD afwerking heeft. Ook heb ik kort benoemd dat vloeibaar metaal wordt verdampt en in een vacuümkamer geplaatst wordt. Maar hoe ziet dit er uit? Dit leg ik uit aan de hand van de volgende stappen.
Disclaimer: onderstaande uitleg is hoe de PVD afwerking van een Hotbath kraan tot stand komt. Het PVD proces is een uniform proces, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het proces bij alle fabrikanten exact gelijk is.
Allereerst krijgen de messing onderdelen in het eerste proces een nikkel laag. Hierna wordt een chroom laag aangebracht zodat de PVD laag zich kan hechten aan het oppervlakte.
Indien de uiteindelijke PVD kleur een geborstelde (matte) finish heeft, bijvoorbeeld geborsteld koper PVD, dan worden eerst alle onderdelen na het verchromingsproces pepeer stuk handmatig geborsteld.
Van puur massief messing, naar nikkel, naar chroom en uiteindelijk PVD
Na het aanbrengen van de basis grondlaag is het belangrijk dat alle onderdelen goed gereinigd worden. Dit gebeurt in eerste instantie machinaal. De onderdelen worden in grote bakken gelegd en worden via een lopende band in een schoonmaakmachine gezet. Een soort vaatwasser in het groot.
Na dit proces worden nogmaals alle onderdelen ook nog eens met de hand schoongemaakt voordat ze op een rek worden gehangen.
Eerst een machinale reiniging
Daarna handmatige reiniging
Het is zo dat alle losse onderdelen van een kraan volledig worden ge-PVDt. Dus niet de kraan in zijn geheel. In een later stadium worden alle onderdelen pas geassembleerd tot een complete kraan. Na het schoonmaken worden alle onderdelen handmatig op een rek gehangen. Klaar voor de PVD vacuümkamer.
Voorbeeld van een rek waar handmatig de onderdelen aan gehangen worden
De rekken worden vervolgens in de vacuümkamer, ook wel PVD kamer genoemd, gereden.
Rekken worden in de vacuümkamer gereden
Na het juist instellen van de PVD machine wordt de vacuümkamer geactiveerd. Op deze manier wordt de harde coating op het product getrokken. Dit proces duurt ongeveer 1 tot 1,5 uur, afhankelijk van het formaat van de onderdelen. Bekijk vooral de video voor een duidelijker beeld hoe dit in de machine werkt.
Leuk weetje: wist je dat 1 PVD machine maar 1 kleur tegelijk kan PVD-en? Stel, vandaag is de machine ingesteld op Geborsteld koper PVD. Als ze vervolgens "Geborsteld messing PVD" willen maken dan zijn ze circa een 1 tot 1,5 dag bezig om de hele machine (wederom met de hand) schoon te maken. Zo'n PVD machine moet namelijk eerst volledig schoon zijn voordat er een andere kleur gemaakt kan worden.
Stiekem door het raampje kijken
De binnenkant van een vacuumkamer
Als het PVD proces is afgelopen dan wordt het rek uit de PVD kamer gehaald, waarna deze na een nog een kwartier worden gedroogd. Daarna gaat elk onderdeel 1 voor 1 handmatig door de kwaliteitscheck. Alle onderdelen die goed bevonden zijn gaan naar de voorraad of direct naar de assemblagelijn om er uiteindelijk een volledige kraan of accessoires van te maken
Alle onderdelen, inclusief de rekken, hebben nu een kleur gekregen